همونطور که قبلا" هم براتون توضیح دادم، جزو تعالیم " کاترین پاندر " دانشمند بزرگ ذهنیست. قانون ششم توانگری درباره ی پالایش بیرونی و درونی صحبت می کرد و اما قانون هفتم توانگری :

 

قانون 7 توانگری:برای اینکه بتوانید صاحب توانگری باشید ، نخست باید موهبت خود را در ذهنتان بیافرینید.

 

_ سوال : چرا باید نخست ذهنا" توانگری خود را آفرید؟

_ جواب : چون انسان موجودی فقط مادی نیست بلکه موجودی معنوی و ذهنی است و زندگی بیرونی او تجلی زندگی درونی اوست. خدا منشا توانگری ماست . او همان کسی است که جوهر کائنات ( طلایی را که از آسمان می بارد. )را آفریده است و عدالت او بر این اساس است که همه ی ما بر طبق قوانین توانگری می توانیم بر اساس باور خودمان، به این جوهر غنی کائنات دست پیدا کنیم. یعنی اگر اندیشه ی مان را بر آرمان فراوانی متمرکز کنیم _ علی رغم هر چه که دیگران بگویند یا بکنند _ صاحب وفور برکت و نعمت خواهیم شد.خدا می خواهد که ما صاحب بهترین چیزها باشیم! پس ما می توانیم صاحب همه چیز باشیم!

 

آفرینش توانگری ذهنی از سه طریق امکان پذیره : 1_ از طریق نوشتن. 2 _ از طریق تصاویر. 3 _ از طریق کلام.

 

 

_ آفرینش توانگری ذهنی *****از طریق نوشتن:

 

" اما کورتیس هاپکینز " آموزگار بزرگ این قرن می گوید : " هر روز سر ساعت معینی بنشینید و آنچه را که موهبتی بزرگ می دانید،بنویسید. با انجام این کار به کنه حقیقت پی می برید و ثمراتی نیکو می آفرینید. "

دکتر " امت فاکس " یکی از آموزگاران بزرگ ماورا الطبیعه، می گوید : " از طریق نوشتن موهبتهای دلخواه، می توانید زندگیتان را دگرگون کنید. "

 

نکته ی مهم _ اگر هدف و آرزویی معین و دقیق نداشته باشید ، قربانی اوضاع و شرایط می شوید و زیر سلطه ی شخصیت اطرافیانتان قرار می گیرید.اگر دقیق و با جزئیات ندونید که چه می خواهید، ذهنتان شرایطی آشفته به بار می آورد. به همین دلیل زندگی بیشتر آدمها دچار آشفتگی است. اگه شما هم احساس آشفتگی در برآورده شدن آرزوهاتون دارید، بدونید که راه غلبه بر مشکلات این است که از طریق نوشتن، برای خودتان هدفی تعیین کنید.

 

ریشه ی کلمه ی آرزو _ دلیل اینکه باید خواسته تان روشن و قطعی باشه، اینه که ریشه ی کلمه ی آرزو ( desire )به معنای " از آن پدر " است. ( وقتی با هم به بررسی لگزیگرام یا علم کلمات برسیم، می تونم براتون بیشتر توضیح بدم اما لطفا" فعلا" به همین بسنده کنید.) یعنی این خواست پدر ( خداوند) است که ملکوت را به شما عطا کند و این باید خواست شما باشد که اینجا و اکنون ملکوت را دریافت کنید.

 

_ سوال :اما چطور می توانید مطمئن شوید که آرزوهایتان " از آن پدر" است؟!

_ جواب :اگر آرزوهایتان ، آرزوهایی سطحی باشند ، می آیند و می روند. اما آرزوهای ژرف و ریشه داری هستند که در هر اوضاع و شرایطی پا برجا می مانند و در جهت خیر و صلاح همگان هستند. اینها آرزوهایی الهی هستند و باید به شیوه ای سازنده عیان و بیان شوند. آرزو، خداست که می کوشد موهبتی عظیمتر را به شما عطا کند! پس به قول پاندر، چشم دلتان را بگشایید ، و با نوشتن آرزوهایتان آنها را قطعی و روشن کنید تا به طور قطعی و روشن برایتان متجلی بشود.

 

انتخاب، واژه ای دارای قدرت مغناطیسی است! ذهنتان همواره آنچه را انتخاب می کند، به بار می آورد.  در نوشتن آرزوها، اقتداری شگرف نهفته است. با این کار اقتدار کلام مکتوب شما به ساحت اثیر پر می کشد ، تا از طریق مردمان و موقعیت ها و رویدادها، سرگرم کار بشود. و موانع _ خواه از عرصه های مرئی و خواه از عرصه های نا مرئی زندگی _بر می خیزند و نابود می شوند.

 

نکته ی مهم درباره فقر یا برآورده نشدن آرزوها : پاندر در کتابش" قانون توانگری " از استاد روانشناسی حرف می زنه که می گه : " فقرا ( فقرا یعنی کسانی که آرزوهاشون برآورده نمیشه)آنقدر درگیر مشکلات کنونی خود هستند که از قبل نقشه نمی کشند و برنامه ریزی و حتی فکر و تامل نمی کنند! اونها هرگز جزئیات آنچه را که براستی می خواهند نمی دانندچه برسد که بخواهند آن را بنویسند!

و همین طور،آنها کسانی هستند که با خصومت یا انتقاد و نا مهربانی  درباره ی توانگران حرف می زنند!

حالا که این عنوان شد، لازم می دونم یکبار دیگه درباره ی انتقاد از موهبت دیگران هم صحبت کنم.

همین جا به عنوان یک سوال خیلی مهم از خودتون سوال کنین که وقتی کسی به آرزوهایش می رسد، چه احساسی به شما دست می دهد و چه واکنشی از خودتان نشان می دهید؟ آیا به راستی تاب تحملش را دارید یا مثلا" می گید " نمی دونم این آدم بی عرضه چه طوری پولدار شد ؟! یا نمی دونم این بیسواد چه طوری رفت بهترین رشته ی دانشگاه؟! یا نمی دونم چرا این بیریخت، همسری به این خوبی گیرش اومد؟!!

وقتی ما موهبتی را مورد انتقاد قرار می دیم ، اون از ما فاصله می گیره پس مراقب حرف زدن و فکر کردنمون باشیم.در این رابطه، قانونی هم در سیستم آرزوها هست که می گه :

 

قانون چهل و چهارم سیستم آرزوها : ما هرگز نمی تونیم آرزو و موهبتی را که دیگران را بخاطر به دست آوردنش سرزنش می کنیم، به دست بیاوریم!

 

نتیجه ی مهم: گاهی ما مورد امتحان قرار می گیریم. (خصوصا" وقتی تمرینهای ذهنی را شروع می کنیم. ) گاه گویی موهبت دلخواهمان نخست به سراغ یکایک افراد پیرامون ما می رود!

در این لحظه اگر از آنها ایراد بگیریم و انتقاد کنیم، یا اگر نسبت به آنها رشک بورزیم و احساس خصومت کنیم، در امتحان مردود شده ایم و نگذاشته ایم که آن برکتها و موهبتها به سراغمان بیاید.

 در این لحظات، صادقانه شروع کنید به دعا کردن و طلب برکت کردن برای آن شخص و شادمانه خدا را شکر کنید که همان برکتها یا حتی عظیم تر از آنها به سراغ شما هم خواهد آمد چون هر گاه موهبتی برای دیگران پیش می آید، نشانه ی آنست که همان موهبت یا برتر از آن می تواند برای شما هم پیش بیاید!

اگر معتقد باشید که موهبت دیگران نشانه ی اینست که موهبت شما هم نزدیک است، برکتهای بسیاری به دست می آورید!

اگر به دست آوردن موهبتی  به نظرتان دیر شده ، حتما" برای اینست که می خواهد عظیمترباشد! پس نگران نباشید!

 بنابراین در زمان رسیدن موهبتها به دیگران به جای رشک و افسوس، تنها کاری که بعد از طلب برکت برای آن شخص باید انجام بدهید اینست که آرام گوشه ای بنشینید و فهرست خود را تهیه کنید.

 

تمرین:برای غلبه بر احساس رشک و خصومت، مدام در دلتان تکرار کنید : " عشق رشک نمی ورزد. حقیقت توانگری بخش آزادم کرده است تا دولتمند شوم. "

 

_ نکات مهمی که در هنگام نوشتن فهرست آرزوها باید رعایت کنید :

 

_* همواره این واژه را به یاد داشته باشید : " بالاترین و نزدیکترین "! یعنی هر چه خواسته ی شما والاتر باشد، نزدیکتر است!

 

_* نگذارید احدی فهرست خواسته هایتان را ببیند. این رازی است میان شما و خدایی که در باطن شما، خانه دارد.

 

_* به هنگام تهیه ی فهرست از خواسته ها فقط در رضایت خودتان بکوشید نه در جلب رضایت دیگران.پس آرزوهای راستین خودتان را بنویسید نه آنچه را که دیگری فکر می کند برایتان خوب است!

 

_* فهرستتان را با این عبارت شروع کنید : " قدرت کامیابی بخش خدا، به یکایک ثانیه های امروزم، برکت می دهد تا هم اکنون و همین جا به عالیترین ثمرات نیکو برسم."

 

_ *در ابتدا سعی کنید هر روز در زمان مشخصی این کار را انجام بدهید. مثلا" اگر سر کار می روید، قبل از شروع به کار، لحظاتی آرام بنشینید و فهرست خواسته ها یا کارهایی را که در آن روز باید به انجام برسد، بنویسید.

 

_*پس از تهیه ی فهرست، هر روز به سراغش بروید تا آرزوهایی را که دیگر نمی خواهید از آن حذف کنید.انعطاف پذیر و آماده ی هر گونه انطباق جدید باشید. این فهرست ثابتی نیست. مشتاق باشید تا در صورت لزوم آن را عوض کنید. ( قانون حذف )

 

قانونی از سیستم آرزوها در باره ی نوشتن فهرست صحبت می کنه.

 

قانون چهل و پنجم سیستم آرزوها : برای دستیابی به هر آرزویی باید آن را در فهرست آرزوهایتان وارد کنید.

 

خوب! در ابتدا بهتر است که سه فهرست تهیه کنید:

1 _ فهرست از آنچه را که می خواهید، از زندگیتان حذف شود.

2 _ فهرست از آنچه که می خواهید در زندگیتان تجربه کنید، یا آنچه که می خواهید در زندگیتان متجلی بشود.

3 _ فهرست از آنچه که مورد قدردانی و سپاس شماست و از بابت آن شاکر هستید.

 

_ پس از تهیه ی فهرست ، سوالهای زیر را از خودتان بپرسید :

1 _ آیا این آرزوها برحق و قانونی هستند؟

2 _ آیا این آرزوها از نظر عاطفی برای من درست و مناسب هستند و از نظر عاطفی آمادگی پذیرش آنها را دارم؟

3 _ آیا مشتاقم که مسئولیت ناشی از تجلی آنها را بپذیرم؟

4 _ از چه چیز دست می کشم تا برای تجلی آنها، جا بگشایم ؟

 

به یاد داشته باشید که " امرسون " می گه : " طبق قانون جبران، در ازای هر چیز که به دست می آورید، چیزی را از دست می دهید. "هر مرحله از زندگی، مستلزم دست کشیدن از چیزی است. هر پیشرفت به معنای طرد یا ترک کردن و گذشتن از چیزی کهنه است.

 

مثال : "پاندر" در این باره مثال قشنگی می زنه از مادری که در فهرست آرزوهاش از ازدواج پسرش که نقص عضو داشت، نوشت.پسر بیدرنگ با زن رویاهایش آشنا شد که اهمیتی به نقص عضو او نمی داد اما این خانم ،بیوه بود و چند فرزند داشت. مادر هرگز به خصوصیات دقیق دختر فکر نکرده بود و حتی  آمادگی عاطفی این رو نداشت که بپذیره در ازای ازدواج فرزندش ، اون ازش دور می شه و به شهر دیگه ای می ره! اون عصبانی به سراغ فهرستش رفت و اون رو پاره کرد اما دیگه دیر شده بود چون پسرش تصمیم گرفته بود به هر قیمتی با اون دختر ازدواج کنه!

مادر نمی دونست که قانونی به نام " قانون حذف " وجود داره . حذف نه تنها چیزی از شما نمی گیره، بلکه چیزی به شما می دهد، البته اگر بگذارید و اجازه بدهید.  بنابراین هر روز فهرستتون رو چک کنید و اگر لازم دیدین، بعضی چیزها رو از اون حذف کنید.

 

پس از تکمیل فهرست چه باید کرد ؟

_ در پایان اون بنویسید : " خدایا! این آرزو یا چیزی بهتر برآورده بشود. بگذار نیکی و برکت بیکرانت تجلی یابد." یا بنویسید : " اکنون این فهرست را به اراده ی متعال آگاهی الهی می سپرم. "

 

" شاکتی گواین " در کتاب راهنمای تجسم خلاق ، نوشتن فهرست رو ، دیدن " چشم انداز دلخواه " می نامه و می گه بعد از نوشتن فهرست روزانه باید به سراغ باقی فهرستها رفت. من لیست همه ی فهرستها رو در اینجا براتون می گم.

 

انواع فهرست ها :

 

_ فهرست آرزوها و اهداف روزانه.

_ فهرستی از مهمترین آرزوهایم در همین زمان. ( در این فهرست یک یا دو آرزو را که در راس بقیه هستند و از بقیه ی اهدافتان برای شما مهم ترند، بنویسید. )

_ فهرست آرزوها و اهداف برای یک هفته.

_ فهرست آرزوها و اهداف برای یک ماه آینده.

_ فهرست آرزوها و اهداف برای شش ماه آینده.

_ فهرست آرزوها و اهداف برای یک سال آینده.

_ فهرست آرزوها و اهداف برای دو سال بعد.

_ فهرست آرزوها و اهداف برای پنج سال بعد. ( آنچه می خواهم برای پنج سال آینده در زندگیم بیافرینم. )

_ فهرست آرزوها و اهداف برای ده سال بعد.( آنچه می خواهم در ده سال بعد در زندگیم رخ داده باشد.)

_ فهرستی از مهمترین هدفهای زندگی در کل زندگی ام.

 

نکته ی مهم : در مورد هدفهای کوتاه مدت، واقع بین باشید و هدفهایی قابل دسترس را برای خودتان تعیین کنید تا دچار دلسردی نشوید. بهتر است در آغاز کار، گامهایی کوچک بردارید تا اعتماد به نفس پیدا کنید.

 

نکته ی مهم : در مورد هدفهای دور برد، گسترده و آرمانگرا باشید. بگذارید تخیلتان بهترین ها را انتخاب کند.

 

_ طریقه ی نوشتن آرزوها و اهداف :

هر یک از آرزوها و هدفهایتان را به صورت یک عبارت تاکیدی بنویسید یعنی آن جمله را به زمان حال، و به شیوه ای بنویسید که گویی پیشاپیش به وقوع پیوسته است. ( این امر آن را به فرایند قدرتمند تجسم خلاق تبدیل می کند. )

مثال : به جای اینکه بنویسید " من می خواهم در ماه آینده در آپارتمانی زیبا تر و بزرگتر زندگی کنم. " در فهرست ماه بعدتان بنویسید : " من اکنون در آپارتمانی بزرگتر و زیباتر زندگی می کنم. "

(خوب! در مورد تهیه ی فهرست ، در درسهای تجسم خلاق بیشتر با هم صحبت می کنیم.)

 

خدایا! بگذار نیکی و برکت بی پایانت در جهت خیر و صلاح همگان ، تجلی یابد! آمین!