روز بیست و ششم :

اشتباهات را به موهبت بدل کنید.


هر اشتباه موهبتی است که تغییر شکل داده است. تمرین امروز این مسئله را روشن خواهد کرد زیرا میخواهید موهبتهای گفته نشده و پنهان مانده را در پس هر اشتباه کشف کنید !

یک بچه هنگامی دوچرخه سواری یا نوشتن را فرامیگیرد که بارها مرتکب اشتباه شده باشد و ما حتی یک ثانیه هم به آنها فکر نمیکنیم، زیرا میدانیم که بالاخره در کاری که برای انجام آن سعی و تلاش میکند، خبره میشود. بنابراین چرا بزرگترها وقتی کار اشتباه ی انجام میدهند، این قدر مسئله را بر خود سخت میکنند؟ همین قانون که درباره ی کودکان صادق است در مورد شما هم صدق میکند. همه ی ما مرتکب اشتباه میشویم و اگر اشتباه نکنیم هیچ چیزی را نخواهیم آموخت و با هوشتر نمیشویم و در کارمان هرگز به خبرگی نخواهیم رسید.


ما آزادیم تا هر چه را که میخواهیم، خود برگزینیم و این یعنی آنکه آزادیم تا اشتباه کنیم. ممکن است اشتباهات سبب بروز آسیب شود، ولی اگر از اشتباه های خود درس نگیریم، رنجی که کشیده ایم پوچ بوده است. در حقیقت با استفاده از قانون جذب، ما اشتباهات را بارها تکرار میکنیم تا آنجاکه از انجام آن متضرر شویم و از آن درس بگیریم! بنابراین به همین دلیل است که اشتباه ها دردآورند تا از آنها بیاموزیم و دیگر آنها را مرتکب نشویم. برای درس گرفتن از یک اشتباه، ابتدا باید مسئولیت اش را برعهده بگیریم و این درست همان جایی است که بسیاری کسان از عهده ی آن برنمی آیند چراکه، معمولاً همه دیگری را برای اشتباهشان سرزنش میکنند.


بیایید فرض کنیم که پلیس ما را به دلیل سرعت غیرمجاز به هنگام رانندگی بازداشت و جریمه کرده است. به جای آنکه خودمان را سرزنش کنیم و از این اشتباه درس بگیریم، شروع به سرزنش پلیس میکنیم که چرا در لابلای بوته ها یا پشت پیچ وخم جاده پنهان شده و یا از تجهیزات راداری استفاده میکند و فرصتی برای گریز به ما نداده است. ولی اشتباه از ما بوده زیرا این ما بودیم که با سرعت رانندگی کردیم.


مشکل اساسی که در سرزنش افراد دیگر برای اشتباهمان وجود دارد آن است که برای اشتباه خود به سرزنش دیگری میپردازیم، ولی به رغم تحمل درد و رنج ناشی از آن بازهم از اشتباه درس نمیگیریم. پس دوباره و چندباره همان کارها را تکرار میکنیم و خلاص!


شما انسان هستید، پس اشتباه میکنید و این یکی از زیباترین مسایل و جنبه های انسان بودن است. ولی باید از اشتباه تان درس بگیرید، در غیر اینصورت زندگیتان سرشار از اشتباه و درد و رنجهای غیرلازم خواهد بود. چگونه از یک اشتباه درس میآموزید؟ با قدرشناسی!


مهم نیست که یک چیز تا چه اندازه میتواند بد باشد، همیشه چیزهای زیادی برای شکرگزار بودن وجود داد. وقتی شما در مشکلات به دنبال عللی برای قدرشناس بودن میگردید، مشکل را به گونه ای شگفت انگیز به موهبت تبدیل میکنید. هر اشتباه، اشتباه های بیشتری را به همراه میآورد و موهبت، موهبت های بیشتری را در پی دارد. شما کدام را ترجیح میدهید؟


امروز به یکی از اشتباه هایی بیندیشید که در طول زندگیتان مرتکب شده اید. مهم نیست که اشتباه کوچکی باشد یا بزرگ. بلکه مهم این است که وقتی به آن فکر میکنید آزارتان میدهد. شاید کنترلتان را در مقابل کسی از دست داده اید و رفتاری از شما سر زده است که باعث شده بر روابط شما با آن شخص تأثیر بگذارد. شاید کورکورانه به کسی ایمان داشته اید که اکنون باعث آزار شماست. شاید یک دروغ مصلحتی گفته اید که شرایط را به شدت بدتر کرده است. شاید هنگام انجام یک خرید، گزینه ی ارزانتر را انتخاب کرده باشید و این باعث زیان شما شده است. شاید زمانی تصمیمتان را درست می انگاشته اید و اکنون متوجه پیامدهای ناخوشایند آن تصمیم شده باشید.


هنگام برگزیدن یک اشتباه برای تبدیل آن به موهبت، به چیزهایی نگاه کنید که در ازای آنها قدرشناس باشید. برای آنکه به شما کمک شود، میتوانید دو سؤال از خودتان بپرسید: چه چیزی از این اشتباه آموختم؟ چه چیزهای خوبی از اشتباه نصیب ام شد؟


مهمترین چیزهایی که شما میتوانید بابت یک اشتباه از آنها قدرشناس باشید، زمانی آشکار میشود که به درسهایی فکر کنید که از آن گرفته اید. و مهم این نیست که اشتباهتان چه باشد و چه نتایجی به همراه داشته که آینده ی شما را تغییر داده است. به این مسئله به دقت فکر کنید که آیا میتوانید ده موهبت را بیابید و برای آنها قدرشناسی کنید. لیستتان را در دفتر و یا کامپیوترتان بنویسید.


بیایید همان مثال رانندگی با سرعت زیاد را درنظر بگیرید که در اثر آن پلیس به شما ایست داده و جریمه تان کرده است. ۱- از پلیس به این خاطر که میخواهد مرا از آسیب رساندن به خودم بازدارد، سپاسگزارم، چرا که همه سعی و تلاش آنها برای من است. 

۲- اگر با خودم صادق باشم، باید از پلیس سپاسگزاری کنم چراکه داشتم به چیزهای دیگری فکر میکردم و تمرکزم را از رانندگی برداشته بودم.

 ۳- از پلیس سپاسگزارم زیرا رانندگی با سرعت زیاد آنهم با لاستیکی که باید عوض میشد کاری نابخردانه بود.

 ۴- از پلیس برای هشدارش سپاسگزارم. بازداشت من توسط او باعث شد که در آینده هنگام رانندگی به سرعت ام توجه داشته باشم و با دقت بیشتری رانندگی کنم.

 ۵- از پلیس سپاسگزارم، زیرا من را از شر تفکر ناهنجارم نجات داد. چون می پنداشتم میتوانم بدون آنکه کسی به گَردَم برسد و بی آنکه به خودم آسیب برسانم رانندگی کنم. جدیت پلیس مرا به این حقیقت آگاه کرد که با این نوع رانندگی خودم و دیگران را با خطر درگیر میکنم.

 ۶- از پلیس سپاسگزارم زیرا وقتی خودم را راننده ای تصور میکنم که با حرکات خطر سازش زندگیِ عزیزانم را به خطر میاندازد، از پلیس توقع دارم که راننده ی خاطی را متوقف کند.

۷- از پلیس ها به خاطر تلاششان برای تضمین سلامتی و امنیت افراد و خانواده ها در راهها، سپاسگزارم.

۸- از پلیس سپاسگزارم. آنها هر روز با صحنه های دلخراشی روبرو هستند و به این خاطر قصد دارند از زندگیِ من و خانواده ام حفاظت کنند.

۹- از پلیس سپاسگزارم به این خاطر که باعث شد تا من سالم و تندرست به خانه برسم و دوباره در جمع گرم خانواده قرار بگیرم.

۱۰- از پلیس سپاسگزارم که از میان همه ی روشهای ممکن برای بازداشتن من از رانندگی با سرعت زیاد، کم ضرر ترین اش را انتخاب کرد یعنی متوقف ساختن من و این میتواند، بزرگترین موهبت در زندگی ام باشد. خیلی جدی از شما میخواهم که اشتباهی را انتخاب کنید که تاکنون انجام داده اید و درباره ی آن احساس خوشایندی ندارید و در مواقعی که وقت دارید، این تمرین عالی را در مورد آن تکرار کنید. به آن بیندیشید که میتوانید از یک اشتباه موهبت های بسیاری را کشف کنید. چه چیز دیگری چنین سود تضمین شده ای را در خود نهفته دارد؟


تمرین شماره ۲۶

اشتباهات را به موهبت تبدیل کنید.


۱- موهبت های خود را بشمارید: لیستی از ده موهبتتان تهیه کنید و بنویسید که چرا احساس میکنید که برای آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد، کلمه ی سپاسگزارم را سه بار بگویید و تا آنجاکه میتوانید برای موهبتهایی که دارید قدرشناس باشید. 

۲- یکی از اشتباههای زندگیتان را برگزینید.

 ۳- ده موهبت را که در نتیجه ی این اشتباه به شما روی آورده پیداکنید و بنویسید. 

۴- برای آنکه بتوانید موهبتها را پیدا کنید، میتوانید این سؤال را از خود بپرسید: چه چیزی از این اشتباه آموختم؟ و چه دستاوردهای خوبی از این اشتباه نصیب من شد؟

 ۵- پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و کلمه ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در روز برای شما رخ داده بر زبان آورید.