روز بیست و هفتم :

آیینه ی شگفت انگیز


    ظاهر موجودات هماهنگ با احساساتشان دچار دیگرگونی میشود و از این روست که ما افسون و زیبایی را در آنها میبینیم، حال آن که در حقیقت افسون و زیبایی در درون ماست. جبران خلیل جبران (۱۸۸۳ – ۱۹۳۱) شاعر و هنرمند

شما میتوانید بقیه ی عمرتان را در شرایطی بگذرانید که برای دیگرگونیِ دنیای اطرافتان تلاش داشته باشید و آن را به همان شکلی که دوست دارید تغییر دهید، مشکلات را یکی پس از دیگری پی بگیرید و آنها را سامان ببخشید، از افراد یا شرایط شکایت کنید و هیچگاه در زندگیتان به موفقیت نرسید و آرزوهاتان برآورده نشده است. ولی وقتی قدرشناسی را سرمشق زندگی قرار میدهید، همه چیز در زندگیتان به صورت شگفت انگیزی تغییر میکند. دنیای شما به صورت فوق العاده ای دیگرگون خواهد شد چراکه شما تغییر کرده اید و چیزی هم که جذب میکنید عوض میشود.


در واژه های الهامبخش گاندی و در شعرهای ترانه های مایکل جکسون به ما الهام میشود که بخش «مردی در آینه» که صدها میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد، یکی از پیامهای قدرتمند در تمام دوران دریافت میشد:


کسی را که در آینه است عوض کنید و دنیای شما عوض میشود.


اگر تاکنون ۲۶ تمرین را دنبال کرده اید، شما تغییر یافته اید! ولی با این حال گاهی اوقات کشف تغییرات در خودتان سخت است، لابد پیش از رفتن جلو آیینه، این تغییرات را در شادیتان احساس کرده اید، یا بهبود شرایط زندگیتان و یا دیگرگون شدن دنیای اطرافتان را دیدهاید.


شما تاکنون نیروی قدرشناسی را برای خانواده تان یا دوستان، کار، پول، سلامتی، آرزوها یا افرادی که روزانه در کنارشان قرار میگیرید به کار گرفته اید. ولی کسی که بیش از هر شخص دیگری به قدرشناسیِ شما نیازدارد خودتان هستید.


وقتی برای انسانی که در آیینه ی مقابلتان است، شکرگزاری میکنید، احساس قدرناشناسی، ناخشنودی، یا اینکه من به اندازه ی کافی خوب نیستم به تمامی از بین میرود و با اینها هرگونه نارضایتی، ناخشنودی و شرایط ناامید کننده به صورت شگفت آوری از زندگیِ شما رخت برمیبندد.


داشتن احساس بد درباره ی خودتان سبب بروز بزرگترین مشکلات در زندگیتان میشود، چراکه از احساس شما راجع به هر چیز یا هر کس دیگر قویتراست. هرکجا که میروید یا هر کاری که میکنید این احساس منفی را در تمام لحظه ها به همراه دارید و این احساسات بر هر آنچه که لمس میکنید تأثیر میگذارد. آنها به مانند یک آهنربا عمل میکنند که باعث جذب نارضایتی، ناخشنودی و ناامیدیِ بیشتر در هر کاری میشود که به آن دست میزنید.


وقتی از آنچه که هستید شادمان باشید، شرایطی را به دست می آورید که نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید. شما باید نسبت به خودتان سرشار از احساسات مثبت باشید تا از این نوع احساسات سرشارتر شوید. قدرشناسی نسبت به آنچه که هستید، شما را از احساسات سرشار میکند.


«هرکس برای آنچه که هست قدرشناس باشد، بیشتر و در حد فراوانی به او ارزانی میشود. کسی که برای آنچه که هست شاکر نباشد، حتی هر آنچه که دارد از او بازستانیده خواهد شد.»


برای تمرین آینه ی شگفت انگیز، همین الان بروید جلو آینه. به کسی که توی آینه میبینید چشم در چشم نگاه کنید، با صدای بلند و از صمیم قلب به او بگویید، سپاسگزارم. این را بیش از هر زمان دیگری احساس کنید. برای آن چیزی که هستید، بگویید سپاسگزارم. این تشکر را دست کم با همان احساسی انجام دهید که در سایر موارد و برای دیگران انجام دادید. از خودتان همانگونه که هستید، قدرشناس باشید.


تمرین آیینه را با تشکر کردن برای فرد زیبایی که در آینه میبینید، ادامه دهید و هر بار که چشمتان در آیینه به خودتان میافتد، از خودتان متشکر باشید. اگر در شرایطی نیستید که سپاسگزارم را بلند بگویید، اشکالی ندارد آن را در ذهنتان بگویید. اگر به راستی شجاع هستید، میتوانید در آینه ی شگفت انگیز بنگرید و سه چیزی را بگویید که درباره ی آن از خودتان متشکرید.


اگر در آینده به هر دلیل، با خودتان مهربان نبودید، درخواهید یافت که باید نسبت به کسی که بیش از همه لیاقت قدرشناسی را دارد بهای بیشتری بدهید و او کسی نیست جز همان کسی که توی آینه میبینید، یعنی خودتان!


وقتی قدرشناس باشید، هنگام مرتکب اشتباه شدن، خود را سرزنش نمیکنید و وقتی به اندازه ی کافی کامل نباشید، از خود انتقاد نمیکنید. وقتی برای آنچه که هستید قدرشناس باشید، شاد خواهید بود و جذب کننده ی انسانهای شاد، موقعیتهای شاد، دارای شرایط فوق العاده خواهید بود که اینها در هر زمان و در هر مکانی که بروید شما را احاطه خواهند کرد. وقتی قدرشناسی را در آن شخصی که در آینه است میبینید، تمام دنیای شما تغییر میکند!


تمرین شماره ۲۷

آینه ی شگفت انگیز

۱- موهبتهای خود را بشمارید: لیستی از ده موهبتتان تهیه کنید و بنویسید که چرا احساس میکنید که برای آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد، سه بار کلمه ی سپاسگزارم را بگویید و تا آنجا که میتوانید برای موهبتهایی که دارید قدرشناس باشید.

۲- هر زمان که در آیینه به خودتان نگاه میکنید، بگویید سپاسگزارم، و آن را عمیقتر از هر زمان دیگری بر زبان آورید.

۳- اگر به راستی شجاع هستید، هنگام نگاه کردن به آیینه، سه خصوصیتی را که به دلیل آن از خود متشکرید نیز بگویید.

۴- پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و کلمه ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در آن روز برای شما رخ داده، بر زبان آورید.