روز بیست و هشتم :

قدرشناسی را به خاطر بسپارید


    در قدرشناسی رازی نهفته است. شما باید بدانید که مواهب همواره اینجاست، پیرامون ما، یا تنها برای شما نادیدنی ست. چارلز دولنیت (متولد ۱۹۵۱) شاعر و استاد موسیقی فولکلورسلتی

هر روز یگانه است؛ هیچ روزی مثل روز دیگر نیست. چیزهای خوبی که هر روز اتفاق میافتد برای همیشه متغیر و متفاوت است. از این روی هنگامی که شما قدرشناسی را با شمارش موهبتهای دیروزتان به یاد می آورید، گذشته از اینکه این کار را چند بار انجام میدهید، هر بار متفاوت خواهد بود. این یکی از همان دلایلی است که همواره شکرگزار باشید و قدرشناسی را به یاد بیاورید. این تمرین یکی از قدرتمندترین تمرینهای جاری است برای آنکه نیروی عظیم قدرشناسی را در زندگیتان حفظ کنید.مهم نیست که آرزوهای شما اکنون چه هستند یا در آینده چه آرزوهایی خواهیدداشت، این تمرین قدرتمندترین تمرین برای تمام زندگیِ شماست. آسانترین راه برای به یاد آوردن موهبتهای روز گذشته آن است که با آغاز روز، شروع کنید. زمانی که از خواب برخاستید، در ذهنتان رخدادهای روزتان را مرور کنید و رخدادهای اصلی و عمده ی صبح، ظهر، عصر تا وقت خواب را به یادآورید. به خاطر آوردن موهبتهای روز گذشته به تلاش چندانی نیاز ندارد؛ تنها لازم است که رخدادهای دیروز را به صورت سطحی مرور کنیم، در حین این کار، موهبتها به صورت حباب به سطح خاطره های ذهن شما می آید. میتوانید این تمرین را با این پرسش آغاز کنید: دیروز چه چیزهای خوبی اتفاق افتاد؟




هرگاه شما سؤالی میپرسید، ذهنتان به صورت خودکار و سریع به دنبال جواب میگردد. آیا به شما خبر خوبی رسید؟ آیا یکی از آرزوهاتان به صورت فوق العاده برآورده شد؟ آیا به طرز خاصی خوشحال شدید؟ آیا از یک دوست قدیمی که مدتها بود چیزی از او نشنیده بودید خبری به شما رسید؟ آیا اتفاق بسیار خوشایندی برای شما رُخ داد؟ آیا یک ایمیل یا تماس تلفنیِ عالی دریافت کردید؟ آیا درجایی مورد تفقد قرار گرفتید و یا کسی از شما تشکر ویژه ای کرد؟ آیا کسی در حل مشکلی یاریتان داد؟ آیا شما به کسی کمک کردید؟ آیا پروژه ای را به اتمام رساندید و کار هیجانانگیز جدیدی را آغاز کردید؟ آیا غذای مورد علاقه تان را خوردید یا به تماشای یک فیلم عالیِ تماشایی نشستید؟ آیا یک هدیه گرفتید؟ گره ی مشکلی را گشودید یا یک ملاقات خوب یا اوقات دلچسبی را کنار دیگران گذراندید یا یک مکالمه عالی داشتید و یا برای چیزی که به راستی موردنظرتان است و میخواهیدش برنامه ریزی کردید؟


همه چیز را به یاد آورید و لیستی از موهبتهای روز گذشته تهیه کنید. رخدادهای روز گذشته را بکاوید تا این که متقاعد شوید که به اندازه ی کافی موهبتهای آن روز را بررسی کرده اید. ممکن است اینها چیزهای بزرگ یا کوچک باشند، چراکه این تمرین به دنبال بزرگی یا کوچکیِ موهبتها نیست؛ این تمرین در این باره است که شما چند موهبت را مییابیدو چه قدر برای هر مورد شادمان و شکرگزار میشوید. همینگونه که هر مورد را به یاد می آورید و یادداشت برداری میکنید، خیلی ساده قدرشناس باشید و به خاطرش، آن کلمه ی معجزه آسا را بگویید: سپاسگزارم!


از امروز به بعد وقتی میخواهید این تمرین را انجام دهید، میتوانید آن را ترکیب کنید. بنابراین بعضی از روزها موهبتها را مینویسید و روزهای دیگر آنها را به یاد می آورید و آنها را بلند میگویید و یا در ذهنتان میگویید. میتوانید یک لیست کوتاه از موهبتها تهیه کنید یا میتوانید با ذکر علت شکرگزاریتان نسبت به آن مورد لیستتان را طولانی تر کنید.


تعداد مشخصی موهبت برای پیداکردن در روز گذشته وجودندارد چراکه هر روز وقایع مختلف و متفاوتی رخ میدهد. اما من به شما اطمینان میدهم که تک تک روزهاتان سرشار از موهبت است، و هنگامی که شما چشمان خود را بازکنید تا این حقیقت را ببینید، آنگاه دریچه ی قلبتان را بر روی انرژیِ مثبت زندگی گشوده اید و زندگیتان سرشار از موهبت و عالی میشود.


«هرکس که قدرشناس باشد به او بیشتر و در اندازه ی فراوانی داده میشود. هرکس که قدرشناس نباشد هر آنچه که دارد نیز از او بازستانده خواهد شد.» قدرشناسی را به خاطر بسپارید زیرا برای شما ساخته شده است!


تمرین شماره ۲۸

قدرشناسی را به خاطر بسپارید

۱- موهبتهای خود را بشمارید: لیستی از ده موهبتتان تهیه کنید و بنویسید که چرا احساس میکنید که برای آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد، سه بار کلمه ی سپاسگزارم را بگویید و تا آنجاکه میتوانید برای موهبتهایی که دارید قدرشناس باشید.

۲- با برشمردن موهبتهای روز گذشته تک تک آنها را به یاد آورید و همه را در جایی بنویسید. این سؤال را از خودتان بپرسید: چیزهای خوبی که دیروز اتفاق افتاد چه بود؟ در سطح رخدادهای روز گذشته جستجو کنید تا به مرز رضایت خاطر برسید که تمام موهبتهای روز را نوشته اید و شمارش کرده اید.

۳- هر مورد را که به یاد میآورید، خیلی ساده کلمه ی سپاسگزارم، را برای آن بگویید.

۴- از امروز به بعد میتوانید این تمرین را به عنوان یک لیست نوشتاری، با بلندخواندن یا بازگفتنِ آن در ذهن تکرار کنید. میتوانید لیستی از چیزهایی تهیه ببینید که در برنامه ی دیروز رُخ داده و درباره ی آنها احساس شکرگزاری میکنید. این لیست میتواند لیستی کوتاه باشد یا لیستی طولانیتر با ذکر جزییات درباره ی چیزی که نسبت به آن قدرشناس و شکرگزار هستید.

۵- پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و کلمه ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در روز برای شما رخ داده بر زبان آورید.