روز نوزدهم :

رد پاهای مثبت


    هر روز صدها بار به خودم یادآوری میکنم که زندگیِ درونی و بیرونی ام به کارکردِ افراد بسیاری وابسته است، چه مرده و چه زنده. باید تلاش کنم که ظرفیت آنچه را که به من ارزانی میشود، داشته باشم. آلبرت اینشتین (۱۸۷۹-۱۹۵۵) فیزیکدان و برندهی جایزهی نوبل

انیشتین با این جمله ها به ما هدیه ای داده است که با اکتشافات علمیِ او برابری میکند. او یکی از رازهای مهم موفقیت اش را به ما معرفی کرده است. شکرگزاریِ هر روزه !


انیشتین الهامبخش تمرین امروز ماست و قرار است شما رد پای او را دنبال کنید تا موفقیت را به زندگیِ خود بیاورید. امروز شما مانند انیشتین واژه ی سپاسگزارم را صدبار خواهید گفت و این کار را با برداشتن یک صد گام انجام خواهیدداد. در حالی که ممکن است به نظر شما اینگونه باشد که برداشتن این صد قدم باعث تغییر در زندگیِ شما نخواهد شد، شما درخواهید یافت که این کار یکی از قدرتمندترین کارهایی است که میتوانید انجام دهید.


    خداوند امروز ۸۶۴۰۰ ثانیه به شما هدیه داده است. برای استفاده از هریک از این ثانیهها باید بگویی: سپاسگزارم! ویلیام اِی وارد (۱۹۲۱-۱۹۹۴) نویسنده


برای ایجاد رد پای مثبت، یک گام برمیدارید و همین که پاتان دوباره به زمین میرسد، در ذهنتان کلمه ی سپاسگزارم را میگویید و همین که پای دیگرتان به زمین میرسد بازهم میگویید سپاسگزارم. یک پا، سپاسگزارم، پای بعدی، سپاسگزارم، وبه همین ترتیب شما با برداشتن هر گام سپاسگزارم را میگویید.


بهترین چیز درباره ی رد پای مثبت آن است که شما میتوانید در هر زمان و در هر مکان که دوست میدارید هر تعداد گام بردارید؛ توی خانه و هنگام رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر، وقتی برای برداشتن ناهار یا قهوه تان میروید، هنگام بیرون گذاشتن کیسه ی آشغالها، وقتی به یک ملاقات کاری میروید، وقتی برای سوار تاکسی یا اتوبوس یا مترو شدن از خانه بیرون میروید. میتوانید وقتی به سوی هر چیزی که برای شما مهم است گام برمیدارید جا پاهای مثبت را تکرار کنید، مثلاً امتحان، قرار ملاقات، مصاحبه ی کاری، رفتن برای ملاقات با مشتری، رفتن برای انجام تست صدا، رفتن به بانک، استفاده از عابر بانک، دندانپزشک، دکتر، آرایشگاه، برای تماشای یک مسابقه ی ورزشی، در ترمینال فرودگاه یا در پارک یا از یک بلوک به بلوک دیگر میروید.


من رد پاهای مثبت را اطراف خانه ام برجا میگذارم، از تخت تا حمام، از آشپزخانه تا اتاق خواب، و هنگام رفتن به سوی اتومبیل و یا صندوق پستی ام. هرگاه به خیابان یا هر جای دیگر میروم، محلی را به عنوان مقصد انتخاب میکنم و با هر گام زبان به شکرگزاری میگشایم.


اگر به حالتتان پیش از شروع توجه کنید، تفاوت حال خود را پس از اتمام تمرین رد پاها درخواهید یافت. مهم نیست که هنگام گام برداشتن نمیتوانید حس شکرگزاریِ عمیقی داشته باشید، من به شما قول میدهم که بعد از پایان تمرین حالتان بسیار خوب باشد. اگر حالتان گرفته، این تمرین به شما کمک میکند که احساس بهتری پیدا کنید و حتی اگر احساس خوبی دارید، این تمرین به شما شور و هیجان و نیروی بیشتری میدهد.


برای آنکه مؤثرترین رد پاهای مثبت را ایجاد کنید، زمانی معادل ۹۰ ثانیه را برای اینکار درنظر بگیرید؛ این زمانی است که انسان در حالتی با آسودگیِ خاطر ۱۰۰ گام برمیدارد. این تمرین برای آن نیست که شما حتماً صد گام بردارید بلکه برای آن است که دست کم این تعداد گام را بردارید. چراکه این تعداد گام لازم است که احساس شما را متحول کند. شما میتوانید صد گام شکرگزاریِ خود را در طول امروز و هر زمانی بردارید که برای شما مناسبتر است. هنگام انجام تمرین تعداد گامهای خود را نشمارید، چراکه در این صورت به جای گفتن سپاسگزارم شما سرگرم شمردن خواهید شد.


وقتی تمرین امروز را به انجام رساندید، شما کلمهی سپاسگزارم را صدبار به زبان رانده اید ! در کدام روز از زندگیتان شما صد بار سپاسگزارم یا سپاسگزارم گفته اید؟


و انیشتین هر روز این کار را انجام میداد!


تمرین شماره ۱۹ 

رد پاهای مثبت

 ۱- موهبتهای خود را بشمارید: لیستی از ده موهبتتان تهیه کنید و بنویسید که چرا برای داشتن آنها سپاسگزارید. لیست خود را از نو بخوانید و در پایان هر مورد، واژه ی سپاسگزارم را سه بار بگویید و تا آنجاکه میتوانید برای موهبتهایی که دارید قدرشناس باشید.

 ۲- امروز هر گاه توانستید در حالی که شکرگزاری میکنید، صد گام سپاسگزارانه بردارید. (در حدود ۹۰ ثانیه)

 ۳- با هر گامتان کلمه ی سپاسگزارم را بگویید و آن را احساس کنید.

 ۴- پیش از آنکه بخوابید، افکارتان را متمرکز کنید و واژه ی سپاسگزارم را برای بهترین اتفاقی که در روز برای شما رُخ داده بر زبان آورید.