به گفته ی " پاندر " عارفان برای کامیابی، قاعده ای مشتمل بر سه گام داشتند:

1 _ پالایش یا نظافت.

2 _ اشراق یا دریافت هدایت برای چگونگی پیشروی.

3 _ یگانگی با خدا و موهبتهای او.

 

امروز می خوایم با هم در مورد پالایش صحبت کنیم. کتاب مقدس سرشار از قوانین پالایشگر است:

ایثار، توبه،ترک دنیا. حتی " جایی که در کتاب مقدس به رها کردن " دیوارهای فریاد برآورنده ی اورشلیم " اشاره شده، منظور رها کردن عواطف و هیجانات منفی است، که تا رها نشوند، توانگری نمی تواند تجلی یابد.

یونانیان باستان ، آیین پالایش را به جا می آوردند.زندگی فرایند پالایش مدام است.اگه بکوشیدذهنا" در اندیشه ها و احساساتتان از این فرایند پالایش بگریزید، از موهبت خویش گریخته اید زیرا هنوز ذهن و هیجانات و عواطف خود را برای دریافت موهبت دلخواهتان پاک نکرده اید. دکتر " اولین آندرهیل " می گوید: " فرایند پالایش، بخش عظیمی از زندگی معنوی آدمی را تشکیل می دهد و اگر در همین زندگی پالوده نشویم، قصور ورزیده ایم. "

 

قانون 6 توانگری : لازمه ی ایجاد توانگری پالایش است. پالایش یعنی باید چیزهای اضافی را دور بریزید، هم در ذهن، هم در عواطف و هم در تمام اجزای زندگیتان.

 

این یکی از قوانین سیستم آرزوها هم هست ، که میگه :

 

قانون چهلم سیستم آرزوها :باید خودتان را از شر آنچه نمی خواهید، رها کنید تا برای آنچه می خواهید، جا بگشایید.

 

یعنی برای رسیدن به توانگری، اول باید در بیرون و درون خلا ایجاد کنید. نیروهای مغناطیسی در خلا می توانند به طور کامل انتقال یابند و سرگرم کار شوند.بنابراین قانون پالایش ، قانون خلا هم نامیده میشه.

 

_ پالایش یا نظافت دو حالت داره: پالایش درونی و پالایش بیرونی.

پالایش بیرونی یعنی پالایشی که باید در محیط و اطراف و دنیامون به وجود بیاریم. پالایش درونی یعنی پالایشی که باید در درون و احساسات و عواطف و ذهنمون به وجود بیاریم.

پالایش بیرونی از دو طریق انجام میشه. 1_از طریق ایجاد خلاء 2 _ از طریق ایجاد نظم.

 

 

پالایش بیرونی***** 1 _پالایش از طریق ایجاد خلاء:

 

خودتون رو از شر هر چیزی که نمی خواهید، یا لازم ندارید، خلاص کنید.

به نظافت و منظم کردن گنجه های لباس و کشوهای میز تحریر و خانه و اتومبیل و اتاق و دفتر کارتون بپردازید و هر چیز اضافه ( چیزهای کهنه، چیزهایی که به درد نمی خوره ، چیزهای غیر ضروری که فقط گاهی استفاده می شن، و حتی چیزهای گرانبهایی که مدتیه داریدشون اما ازشون استفاده نمی کنید) رو ببخشید یا دور بریزید.به این می گن ایجاد خلاء.

 ایجاد خلاء ( بیرون ریختن هر چیزی که دیگه مورد استفاده یا ضروری نیست ) در ذهن نیمه هشیارتون اعتقادی راسخ به وجود می آره که موجب تجلی توانگری عظیمتر و موهبتهای دلخواه تر برای شما میشه. باید از دست کهنه ها رها شد تا بتوان جا برای تازه ها گشود. ایجاد خلاء ، موهبتیه که موانع رو از سر راه موهبتهای دلخواه بر می داره.

کاترین پاندر در کتاب قانون توانگریش مثالهای زیادی می زنه از آدمهایی که به محض ایجاد خلاء در لوازم زندگیشون، هدیه ها یا پول یا انواع و اقسام چیزهایی رو که دوست داشتند، به دست آوردند.

 

قانون خلاء :کائنات نمی تونند خلاء رو تحمل کنند.طبیعت به خلاء نفرت می ورزد. یعنی به محض اینکه در جایی خلاء به وجود بیاد ، کائنات جای اون رو پر می کنند تا توازن برقرار بشه.

 

نکته : معمولا" ذهن استدلالی ( عقل) زمانی که می خواهید خلاء بیرونی ایجاد کنید، سعی می کنه ته دلتون رو خالی کنه! و مدام به شما می گه اول بگذار موهبت دلخواهت رو به دست بیاری بعدا" کهنه ها رو دور بریز!

اگه تابع قوانین ذهنی باشین، باید بدونین کسی از ایجاد خلاء می ترسه که باور نداره چیز بهتری جای چیزهایی رو که اون کنار گذاشته، پر می کنه! پس اگه خلاء ایجاد نکنید اما منتظر دریافت موهبت  جدیدی باشین، قطعا" به آرزویی که دارین نمی رسین و توانگریتون رو دریافت نمی کنین! چون ترس از ایجاد خلاء در اعماق وجودتون به معنی اینه که باور ندارید موهبت جدیدی در راهه!

حتما" یادتونه که تو قوانین سیستم آرزوها ، براتون درباره ی ایمان فعال حرف زدم و کندن گودال.

خلاء ایجاد کردن همون ایجاد گوداله برای آمدن باران. این مصداق همون جمله ی قشنگیه که می گه : از بین کسانی که برای طلب باران می روند، فقط کسانی به آمدن باران در اثر دعا ، اعتقاد راستین دارند که چتری را هم با خود بر داشته اند!

 حالا من این جمله رو به این شکل براتون می گم : فقط کسانی از راه قوانین توانگری به موهبت دلخواهشون می رسند، که واقعا" ایمان به دریافت اون موهبت داشته باشند و فقط کسانی که ایمان به دریافت موهبت جدید دارند جرات دارند خلاء ایجاد کنند!

 

مثال برای قانون خلاء: مثلا دلتون یه مبل خیلی شیک ، جدید و گرون می خواد اما عقلتون می گه فعلا"که پول نداری،پس همین مبلهای کهنه رو نگه دار بعدا" اگه تونستی مبلهایی رو که می خوای تهیه کنی این مبلهای قدیمی رو رد کن! اما قانون خلاء می گه تا مبلهای قدیمی به درد نخورت رو رد نکنی، پولی به دست نمی آری که مبلهای جدید رو تهیه کنی! اول خلاء ایجاد کن و مبلهای قدیمی رو رد کن بره اونوقت کائنات مبلهای جدید رو به تو می رسونن! این شاید مثال خیلی ساده ای باشه اما در مورد دریافت تمام آرزوها صدق می کنه. تا خلاء ایجاد نکنی، موهبت دلخواهت رو به دست نمی آری!

 

مثال برای قانون خلاء: کسی رو می شناختم که دلش می خواست همسر مورد علاقه اش رو پیدا کنه. اما آدمی رو که می خواست پیدا نمی کرد. برای اینکه احساس تنهایی نکنه گاهی تلفنی و گاهی با اینترنت با دیگران گپ می زد. هر کدوم از دوستهای اون یکی از صفاتی رو که اون برای فرد ایده آلش تصور می کرد داشت، اما هرگز اونی نبود که اون می خواست . به قول خودش ، سرش رو با آدمهایی که خیلی هم تو زندگیش مهم نبودند، گرم می کرد و همیشه می گفت وقتی همسر دلخواهم رو پیدا کردم این آدمهای اضافی رو از زندگیم خارج می کنم!

اما من بهش گفتم طبق قانون خلاء تا تو این آدمهای اضافی رو از زندگیت خارج نکنی ،نمی تونی فرد مورد نظرت رو پیدا کنی! یعنی حتی برای دریافت یک دوست واقعی هم اول باید دوستهای الکی و غیر واقعی رو از زندگی بیرون کنین یعنی خلاء ایجاد کنین. دوست من ، اول به شدت از این تنها شدن می ترسید اما بالاخره قانون خلاء رو پیاده کرد. اون هر کسی رو که واقعا" زوج دلخواهش نبود از زندگیش کنار گذاشت.به محض ایجاد خلاء ، فرد مورد نظرش رو به طرزی معجزه آسا پیدا کرد. اون دقیقا" همون کسی بود که دوستم توی رویاهاش داشت.

 

 

جمله ی تاکیدی : یکی از بی همتا ترین عبارتهای تاکیدی که می تونید، به هنگام ایجاد خلاء، تکرار کنید، اینه :

" اکنون چیزهای پوسیده و اوضاع و شرایط کهنه و فرسوده را، رها می کنم. اکنون نظم الهی در من و جهانم استقرار می یابد و پایدار می ماند. "

 

سوال _ در ایجاد خلاء چه چیزهایی رو باید رها کنید؟

جواب _ چیزهای کهنه، چیزهای غیر سودمند، چیزهایی که یکسال ازشون استفاده نشده، چیزهایی که خیلی باب میلتون نیستند، چیزهای گرانبها، و حتی اشیای تازه!!

 

 دکتر " ارنست ویلسون "می گه : " تنها نباید پلیدی و شر را رها کرد.خیر و نیکویی را هم باید رها کرد. نیکی ای که ایستا نیست، پویاست.تکامل می یابد و عوض می شود.هنگامی که برای پیشرفت خودمان یا دیگری ضرورت دارد، باید بگذاریم موهبتهایی که به آنها خو گرفته ایم، رها شوند. نباید از اعتماد به قانون بهراسیم. همان قانونی که آن موهبت را می آورد، موهبتی عظیم تر را برایمان به ارمغان می آورد. باید مشتاق باشیم که فرشته هایمان را رها کنیم تا فرشته هایی بزرگتر در زندگیمان پدیدار شوند."

 

بله! در ایجاد خلاء ، حتی اشیا ی گرانبهایی که دیگه براتون کاربرد نداره ، را هم رها کنین.افرادی که قوانین توانگری رو انجام می دهند، رسم زیبایی دارند. اونها می گند هر چیزی که یکسال ازش گذشته باشه در حالی که تو این یکسال ازش استفاده نکردین، متعلق به شما نیست! حتی اگه گرانبها باشه!

به علاوه ، چیزهای تازه را هم باید رها کرد! آیا پیش نیومده که از سر بی صبری چیزی رو خریده باشید و بعد احساس کرده باشید که خیلی هم باب میلتون نیست؟ تو این مواقع هم باید اونها رو ببخشید، پس بدید یا دور بریزید. وقتی رهایشان کنید، برای دریافت چیزی سودمند تر راه می گشایید.

استاد من ، هر وقت می دید که ما آرزویی داریم یا مسئله ی حل نشده ای نگرانمون کرده،  می گفت: برو گنجه ی لباس و ظروفت رو باز کن و ببین چه چیزهایی هست که باید رها کنی!

من با انجام حرف اون ، به مرور دریافتم که این دستور به طرزی اعجاب انگیز ، معجزه می کنه.

گاهی وقتی می خوام، لباسهای نو و ظروف زیبایی رو که در یک سال ازشون استفاده نکردم، ببخشم ، عقل استدلالی می گه : این کار رو نکن!

اما تو این لحظه، به یاد می آرم که اونها فقط جای موهبتهایی رو که منتظرش هستم ، گرفتند.

 

"کاترین پاندر "در کتابش داستان واقعی مردی بازرگان رو مطرح می کنه که مدتها دچار بیماری بود. اون با دور ریختن تمام داروهای قدیمی که در خانه داشت، ایجاد خلاء کرد و از اون روز به بعد، به طرزی شگفت انگیز شفا یافت! "

 

 

خوب! تا اینجا ما از انجام پالایش با ایجاد خلاء صحبت کردیم. اما پالایش از طریق ایجاد نظم هم انجام میشه.

 

پالایش بیرونی***** 2_ پالایش از طریق ایجاد نظم :

 

طبق قوانین توانگری، با ایجاد نظم در یکایک جزئیات زندگیتان، می توانید ذهن خود را بپالایید و چشم دلتان را به روی توانگری بگشایید. خدا نظم و ترتیب رویدادها را به هم نمی زند، بعکس، گویی پیشرفت بعدی را آنقدر متوقف نگه می دارد، تا در وضع موجود،یا حال ذهنی کنونی شخص، نظم برقرار شود.

 

کاترین پاندر می گه :" هر گاه امور زندگیتان، ناهماهنگ و بی نظم به نظر می رسه، مثل دیوانه ها سراسیمه این و و آنسو نپرید تا از راههای بیرونی، به کارهایتان سامان بدهید، یا بکوشید دیگران را عوض کنید، و به آنها نظم و ترتیب بیشتری را بیاموزید. به جای این کار، به خاطر بیاورید که بی نظمی نخست در خودتان است.اگر بتوانید اندیشه ها و احساسات خود را منظم کنید، مردم و اوضاع و شرایط و جهان پیرامونتان هم به شیوهای منظم تر به شما پاسخ خواهند داد."

 

پاندر آدمهای زیادی رو مثال می زنه که در شرایط بد به محض اینکه سعی می کنند آروم باقی بمانند و مدام از خدا طلب نظم الهی و متعالی بکنند، مشکلاتشون از بین می ره.شاید به نظرتون عجیب بیاد اما خود من بارها این رو تجربه کرده ام. چندین بار وقتی در مسافرت با آب و هوای بدی روبرو شدم که می تونست شرایطم رو کاملا" به هم بریزه ؛ فقط سعی کردم آروم بمونم و از نظم الهی کمک بخوام.

شگفت انگیز تر اینکه در دقایقی کوتاه چنان تغییرات جوی به نفع خواسته ی من تغییر می کرد که خودم هم متعجب می شدم.

 

تمرین _ در اوضاع و شرایط نابسامان( بی پولی، مشکلات، اختلافات، برآورده نشدن آرزوها، گره خوردن کارها ، بیماری و...) به مراقبه بنشینید و نظم الهی رو طلب کنید." امرسون" به جای نظم الهی ، از " نظم متعالی " نام می بره و می گه " آدمی باید خودش را شادمانه به آغوش نظم متعالی پرتاب کند."یکی از بهترین جملات تاکیدی برای انجام این کار ، تکرار روزانه ی این عبارته: " من از نظم الهی سرشارم. من اکنون در نظم متعالی قرار دارم. " و یا گفتن : " هر دم و باز دم زندگیم سرشار از نظم الهی است. من آرام و متوازنم: لبریز از آرامش و تعادل. "

 

تمرین تهیه ی فهرست برای ایجاد نظم _ یک فهرست تهیه کنید از تمام چیزهایی  که دلتون می خواد از زندگیتون حذف بشه.

خود پاندر تجربه ی جالبی در این باره داره. اون می گه  "سالها فهرست تهیه می کردم از چیزهایی که دلم می خواست داشته باشم.اما مشکلی داشتم که حل نمی شد. در آموزشهای ذهنی یاد گرفتم اول باید فهرستی تهیه کنم از چیزهایی که باید در زندگیم حذف بشوند! به محض انجام این کار ، مشکلاتی که سالها دست از سرم بر نمی داشتند، بی درنگ از صحنه ی زندگیم حذف شدند." ( ما در درسهای بعدی با هم تمرین می کنیم که چه طور باید فهرست از چیزهایی که می خواهیم داشته باشیم، تهیه کنیم. فعلا" شما فهرست چیزهایی را که می خواهید از زندگیتان حذف بشود تا نظم واقعی در امورتان جریان پیدا کند، را بنویسید. ) نوشتن این فهرست باعث ایجاد نظم در پالایش بیرونی و همین طور درونی می شه. عمل حذف ، عملی دو گانه است: حذف اشتباه و خطا ، و گسترش نیکی و موهبت. حذف چیزی از زندگی همواره نشانه اینه که چیزی بهتر در راهه.پس بعد از نوشتن این فهرست ، ندا در دهید : "من رها و اعتماد می کنم! "

 

تمرین _ به اطرافتون دقیق نگاه کنید. اگر در زندگیتان طالب موهبتهایی عظیم تر هستید، به پیرامونتان بنگرید و ببینید چه چیزهایی را می توانید رها کنید تا برای موهبتهای بزرگ تر جا بگشایید. چگونه خودتون رو از شر چیزهایی که نمی خواهید، خلاص می کنید؟ اگه آرزویی دارید که برآورده نمیشه یا مسئله ای که حل نمیشه یا بیماری ای که درمان نمی شه، حتما" باید چیزی رو رها کنید و ایجاد خلاء کنید. اگه نمی دونید اون چیه که باید رهاش کنید؛ آروم بنشینید ( یا مراقبه کنید) و مدام تکرار کنید : " خرد الهی من از تو می خواهم تا بر من آشکار کنی که چه چیزی را باید رها کنم."

 

 

******پالایش درونی:

 

پاندر، طلایی که از آسمان می بارد، یا قدرت توانگری بخش ذهن شما رو در تعالیمش به نام جوهر می خونه و می گهجوهر، در اوضاع و شرایط آشفته و درهم و برهم و شلوغ و بی نظم، چگونه باید جریانی سیال بیابد؟فراموش نکنیم کهجوهر ( توانگری راستین ما) نمی تواند بر ذهنی پریشان و سرشار از نفرت و انزجار ببارد. بنابراین اگه می خواهید که به توانگری دست پیدا کنید، اول باید پالایش ذهن و عواطف و زندگی رو انجام بدید.

 

پالایش درون شامل این موارده :

_پالایش عواطف درون یعنی همان قانون بخشایش دشمنان .

_قانون آزاد گذاشتن دوستان .

_پالایش زندگی یعنی کنار گذاشتن ماند ها.

_پالایش ذهن یعنی انجام  پالایش از طریق رهایی.

 

پاندر در باره ی پالایش عواطف درون ، تاکید می کنه که بخشایش به معنی " دست کشیدن و رها کردن " است. هر روز باید قانون بخشایش رو انجام داد. حتی اگه فکر می کنین از کسی کینه ندارید، هر روز بنشینید و در سکوت عبارات مربوط به بخشایش رو انجام بدید. اون وقت یکدفعه متوجه می شید و به یاد می آرید در اعماق وجود از چه کسانی آزرده هستید.

 

تمرین _ عبارت تاکیدی مناسب برای بخشایش : خدای درونم اقتدار بخشاینده ی من است و همه را عفو می کند. خدای درونم من را از نفرت و انزجار می رهاند و خودم و دیگران را آزاد می کند. هر آنچه را که آزارم داده است، عفو می کنم. در درون و برون، همه چیز و همه کس را عفو می کنم. همه ی چیزهای گذشته و حال و آینده را می بخشم. هر چیز و هر کس را که در گذشته و اکنونم نیازمند بخشایش است، می بخشم. همه را به شیوه ای مثبت عفو می کنم. من آزادم و دیگران هم آزادند. اکنون همه چیز میان من و دیگران پاک شده و تا ابد هم پاک خواهد ماند.

وقتی تکرار می کنید که دیگران رو می بخشید،  این را هم تکرار کنید که دیگران هم شما را می بخشند.برای دیگران بگویید : "خدای درونت مرا می بخشد و آزاد می کند. همه چیز میان ما از اکنون تا ابد پاک و صاف شده است. "

 

تمرین مهم _ عفو و بخشایش فرایندی مداوم است. هر گاه مانعی بر سر راه موهبتهاتون دیدین، از خودتون بپرسید : " خدایا چه کسی را باید ببخشم؟ کدام تجربه یا اوضاع و شرایط را باید عفو کنم؟ "

از نظر دانشمندان ذهنی هر گاه آرزویی برآورده نمی شه، حتما" کسی یا چیزی یا شرایط و تجربه ای در زندگی دارید که هنوز اون رو نبخشیدید. و با بخشیدن اون ، می تونید در خودتون ایجاد خلاء کنید تا جا برای دریافت موهبت جدیدتون باز بشه. ."( درباره ی تکنیکهای بخشایش قبلا" زیاد صحبت کرده ایم)

 

قانون سی و نه سیستم آرزوها ، در همین مورده و می گه :

 

قانون چهل و یکم سیستم آرزوها : نفرت راه موهبت و توانگری را می بندد .

 

خوب ، من از پالایش درون ، قسمت بخشایشش رو عنوان کردم و سه قسمت دیگه اش ، به خاطر طولانی شدن مطلب، موند برای جلسه ی بعد.

 

خدایا! تو را سپاس می گوئیم که ما را در نظم الهی و متعالی خود قرار می دهی.آمین!